سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه لغو شد


بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه لغو شد

باراک اوباما رييس جمهور آمريکا پروژه بازگشت فضانوردان آمريکايي به کره ماه را لغو کرد. به گزارش  ايرنا به نقل از منابع اينترنتي، در برنامه موسوم به "صورت فلکي" (کانستليشن) ساخت راکت هاي جديد و يک کپسول خدمه به نام "اورايون" براي بردن فضانوردن به سطح کره ماه تا سال 2020 پيش بيني شده بود.

اما اوباما در برنامه بودجه 2011 که روز دوشنبه منتشر شد گفت: "اين پروژه بيش از حد پرهزينه است، از برنامه عقب است، و در آن نوآوري کافي وجود ندارد."

مايکل گريفين رييس سابق ناسا در واکنش به اين تصميم گفت: اساسا آمريکا تصميم گرفته بازيگر مهمي در ماموريت هاي فضايي انسان در آينده نزديک نباشد. راهي که آنها با اين بودجه طي مي کنند نشان مي دهد که به نتيجه نمي رسد.

ناسا، سازمان هوا و فضاي آمريکا، تاکنون 9 ميليارد دلار خرج اين برنامه کرده است. اوباما گفت که برنامه "صورت فلکي" باعث تضعيف ساير فعاليت هاي ناسا از طريق تخليه منابع مالي آنها مي شد. او در عوض قصد دارد بخش پرتاب را به بخش خصوصي بسپارد.

 

جيم کولنبرگر، مسئول دفتر امور دانش و فناوري در کاخ سفيد، گفت: "هرچند ما درحال لغو برنامه 'صورت فلکي' هستيم، اما اين به معني لغو بلندپروازي هايمان نيست."

او افزود: "اين گامي به عقب نيست. فکر مي کنم اگر سعي مي کرديم برنامه فرود 40 سال قبل بر ماه را با استفاده از فناوري هاي عمدتا متعلق به ديروز بازآفريني کنيم، عقب گرد محسوب مي شد."

تصميم براي لغو برنامه "صورت فلکي" به سرعت با محکوميت آن دسته از اعضاي کنگره روبرو شد که نمايندگي نيروي کار متکي به اين پروژه را به عهده دارند.

 

پروژه بازگشت انسان به ماه در پي انهدام سال 2003 شاتل کلمبيا که باعث مرگ هفت فضانورد در جريان بازگشت آنها به جو زمين شد، از سوي جورج بوش رئيس جمهور وقت آمريکا اعلام شد.

هدف از اين کار بازنشسته کردن ناوگان شاتل و جايگزيني آن با يک سفينه و راکت هاي تازه بود که قابليت حمل انسان به نقاطي وراي مدار زمين را داشته باشد.

 

اما منتقدان مي گويند که اين برنامه هرگز از بودجه درستي برخوردار نبود و وقتي به مشکلات فني برخورد، به تدريج از برنامه زماني هم عقب افتاد.

محفظه حمل خدمه يا اورايون، بخش مهمي از پروژه صورت فلکي بود.ناسا علاوه بر 9 ميليارد دلاري که تاکنون خرج اين برنامه کرده بايد دو و نيم ميليارد ديگر نيز خرج بستن آن کند. برنامه بودجه اوباما شش ميليارد دلار اضافي طي پنج سال آينده به ناسا اختصاص مي دهد - که کل تعهد آن طي پنج سال را به 100 ميليارد دلار مي رساند.

رئيس جمهوري آمريکا مي خواهد 500 ميليون دلار ديگر در سال 2011 صرف تشويق شرکت هاي خصوصي براي کمک به جلب آنها به سوي پروژه هاي ساخت نسل تازه اي از سيستم هاي پرتابي براي حمل انسان به فضا و برعکس کند.

ناسا علاوه بر اينکه مشتري چنين راکت ها و کپسول هايي (براي حمل خدمه) است، استانداردها به خصوص در زمينه ايمني فضانوردان را تعيين کرده و بر آنها نظارت خواهد کرد.

با اين حال گريفين طرح استفاده از فضاپيماهاي تجاري را به جاي برنامه ناسا به باد انتقاد گرفت.